maanantai 20. toukokuuta 2019

Helppo bataatti-aurajuustokeitto


Siis nam. Piti tehä perus bataattikeitto mutta jääkaapista löytykin jämä aurajuusto ja siitä se ajatus lähti.



AINEKSET :


1 kpl Iso bataatti
2 kpl Isoa Porkkanaa
1,5-2 l Vettä (lisää tarvittaessa) 
3 kpl Kanaliemikuutio (käy myös kasvis)
2 kpl Laakerinlehtiä
1/4 tl Mustapippurirouhetta = Hyppysillinen
1/3 Aurajuustosta
0,5 tl Öljyä
1-1,5 dl Maustamatonta ab-jugurttia 
(Voit myös käyttää ruoka/kaurakermapurkin jos jugurtti liian eksoottinen vaihoehto)
0,5 Punttia tuoretta persiljaa

VALMISTUS :
  • Pilko bataatti ja porkkana kuutioiksi (mitä pienempiä sen nopeammin kypsyy).

Huom. Jos omaat sipulin niin voi laittaa sekaan kanssa.

  • Laita liesi päälle kutoselle ja laita kattilaan öljy, pilkottu bataatti ja porkkana. Hämmentele ettei pala pohjaan 3-5min jos et jaksa ei ole pakko.


  • Lisää voda laita aluksi 1,5 l (0,5 dl laitetaan lopuksi mikäli tarvitsee), laakerinlehdet, liemikuutiot ja mustapippuri.


  •  Kun keitto alkaa melkein kiehumaan käännä liesi 4 tai 5 riippuu kuika ärtsy liesi sulla on.


  • Anna kiehua 30min (käy 15min jälkeen maistamassa onko maku hyvä liemessä jos mauton lisää 0,5 liemikuutiota lisää jos liian suolainen lisää 0,5 l vettä)

Jos leikkasit kasvikset tosi pieniksi niin käy tsekkaa haarukan kanssa 
20min jälkeen joko haarukka menee paloista läpi helposti. 
Jos ei mene läpi tsekkaile 5min välein mikä meno kunnes menee läpi.

  • Kun saat haarukan kasviksista läpi helposti on keitto valmis laita liesi pois päältä. 

Jos keittosta haihtunut paljon vettä tai maistuu liian suolaiselta lisää vettä jos mauton niin oman maun mukaan suolaa itse suosin herbamaree.

  • Poista laakerinlehdet.


  • Laita kattilaan persiljatupsut (älä lisää varsia ne ei soseudu soseuttaessa ja on vittumaisia hampaiden välissä), aurajuusto ja jugurtti soseuta.



  • TADAAAAA keitto on valmis, tarkista maku ja mausta mikäli keitto sitä vaatii.


Ps. Keitoon saa kivan potkun lisäämällä alkuvaiheessa 0,5 kpl chiliä ( älä laita siemeniä ne sattuu sieluun).

Bon apetit =)








Ei kommentteja:

Lähetä kommentti